Sloop restant Nijmeegse kolencentrale is fors vertraagd

01 juli 2020 06:57 uur

Het roestend staketsel, restant van de Nijmeegse kolencentrale in Nijmegen-West, staat er voorlopig nog wel even. Net als de 150 meter hoge schoorsteen die de skyline van Nijmegen bepaalt. Nog tot zeker eind 2021, een jaar langer dan gepland.

De sloop van de centrale ligt al stil sinds begin dit jaar. Dat was na een roerige en dramatische tijd met een dodelijk ongeval waarbij een 52-jarige sloper omkwam, en een hoogopgelopen conflict tussen sloopbedrijf Schotte en Engie, eigenaar van de Nijmeegse centrale.

Engie verbrak het contract. Want het sloopbedrijf had de veiligheidsregels niet altijd in acht genomen, stelde Engie eerder. Zo zouden slopers zonder valbeveiliging op hoogte moeten werken. Ook zouden de wettelijke regels rondom asbestsanering niet altijd nageleefd zijn. Voor het sloopbedrijf dreigde een miljoenenschade. De onderneming voelde zich ‘kapotgemaakt’. Begin maart vroeg Schotte zelf het faillissement aan.

Aanbesteding afgerond

Nu zijn er nieuwe partijen in de race. Een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de sloopklus – het gaat om een paar miljoen euro – is bijna afgerond, zegt een woordvoerder van Engie. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met ‘een aantal bedrijven’ die de sloop van de Nijmeegse centrale hervatten.

,,Binnen nu en twee maanden zal dat proces afgerond zijn en dan hopen we na de zomer – afhankelijk van ontwikkelingen rond corona – de sloop weer te starten.’’ Het sloopproject heeft daarmee een jaar vertraging opgelopen.

Roestend staketsel

Het roestend staketsel staat nieuwe ontwikkelingen niet in de weg op het immense Engieterrein in Nijmegen-West, dat grenst aan het Maas-Waalkanaal. Er komen twee windmolens. Na de zomer begint Engie met voorbereidende werkzaamheden. De onderdelen zijn besteld en de windmolens zullen medio volgend jaar opgebouwd worden. Ze voorzien straks vijf- tot zeshonderd huishoudens van stroom.

Verder zijn er vergevorderde plannen voor een Circulair Centrum ‘voor en door ondernemers in een volledig duurzaam gebouw’. De Emmerik, zo heet de stichting hierachter. Bedenker hiervan is de Nijmeegse Birgit Hendriks van Binnenstadservice, die zorgt voor efficiënt en schoner goederentransport in binnensteden.

De Emmerik wil vanaf het Engieterrein bedrijven en winkels bevoorraden met elektrische voertuigen en vrachtfietsen. Ook streeft De Emmerik naar korte handelslijnen als het gaat om voedsel en kleding. Bron: Gelderlander.nl